„Rady społeczne – jak ją powołać?”

Na zaproszenie Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego sześć bibliotek w Polsce uczestniczy w projekcie „Rady społeczne – jak ją powołać ?”.

Do projektu przystąpiły:

  • Miejska Biblioteka Publiczna w Dobczycach,
  • Miejska Biblioteka Publiczna w Gdyni,
  • Biblioteka Publiczna w Gołdapi,
  • Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynku,
  • Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu,
  • Biblioteka Publiczna im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim.

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego przeprowadza cykl szkoleń dla pracowników bibliotek i sekretarzy rady które uczestniczą w projekcie. Podczas szkoleń i warsztatów bardzo szczegółowo opracowane są projekty wprowadzania zmian w statucie dotyczących powołania rady bibliotecznej, regulaminu działania rady, prowadzenia spotkań rady,  planowania działań i zagadnienia dotyczące funkcjonowania rady bibliotecznej.

Ustawa o bibliotekach (art. 15) mówi, że „przy bibliotece może działać rada biblioteczna lub inny organ o charakterze doradczym i opiniodawczym, na zasadach określonych w statucie”. W praktyce jednak polskie biblioteki rzadko stosują to rozwiązanie. Rady społeczne są dobrym sposobem na wzmocnienie potencjału biblioteki, które intensywnie zmieniają się w ostatnich latach realizując swoje misje, poszerzają bogaty zakres usług dla mieszkańców a także są  partnerami dla innych instytucji i organizacji.

Projekt „Rada społeczna – jak ją powołać?” realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. Program wspiera tysiące bibliotek publicznych w całej Polsce w pełnieniu roli lokalnych centrów aktywności społecznej. W takich placówkach ludzie spędzają czas, rozwijają swoje zainteresowania, zdobywają nowe umiejętności i wspólnie działają. Program Rozwoju Bibliotek to przedsięwzięcie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności prowadzone przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. W latach 2009-2015 było realizowane w ramach partnerstwa z Fundacją Billa i Melindy Gatesów.